Taxe suplimentare pentru mașinile vechi

Autoritățile române iau în considerare măsuri pentru a descuraja utilizarea vehiculelor mai vechi de 15 ani și pentru a stimula achiziția de mașini noi, inclusiv electrice. Printre propunerile discutate se numără introducerea de taxe suplimentare pentru proprietarii de autoturisme vechi și ajustarea valorii tichetelor din programele Rabla și Rabla Plus.
În decembrie 2023, Guvernul a redus semnificativ valoarea tichetelor din programele Rabla și Rabla Plus. De exemplu, subvenția pentru achiziția de mașini electrice a scăzut de la 10.000 de euro la 2.000 de euro.
Această reducere a fost criticată de reprezentanții industriei auto, care au avertizat că diminuarea subvențiilor ar putea duce la o scădere semnificativă a vânzărilor de vehicule noi și la creșterea importurilor de mașini second-hand.
Potrivit șefului unui brand auto important în România, a subliniat necesitatea unor măsuri suplimentare pentru a spori eficiența Programului Rabla și a reduce numărul vehiculelor mai vechi de 15 ani de pe drumurile publice. El propune impunerea unor taxe mai mari pentru proprietarii de mașini foarte vechi și modificări ale Programului Rabla pentru a încuraja achiziția de vehicule noi, inclusiv electrice.
Informația conform căreia Uniunea Europeană ar intenționa să interzică reparațiile pentru mașinile mai vechi de 15 ani este inexactă. Comisia Europeană a clarificat că nu există nicio propunere legislativă care să împiedice repararea vehiculelor pe baza vechimii lor. Dimpotrivă, legislația propusă urmărește să faciliteze repararea și întreținerea vehiculelor, indiferent de vechimea acestora. Conceptul de „vehicul rezidual” a fost vehiculat în anumite surse, sugerând că mașinile cu o vechime de peste 15 ani și cu defecțiuni majore la componente esențiale, precum motorul, transmisia, frânele sau direcția, ar putea fi retrase din circulație și casate fără posibilitatea de a fi reparate. Totuși, acest concept nu face parte din nicio legislație adoptată sau propusă oficial de instituțiile europene.
Este posibil ca, în viitor, să fie implementate măsuri suplimentare pentru a încuraja utilizarea vehiculelor mai puțin poluante, ceea ce ar putea include taxe mai mari pentru mașinile vechi sau stimulente pentru achiziționarea de vehicule noi și ecologice.